آیا انعقاد الکترونیکی قرارداد اعطای تسهیلات با امضای دیجیتال معتبر است؟

انعقاد الکترونیکی قرارداد اعطای تسهیلات با امضای دیجیتال

استعلام:
در راستای بازبینی فرایند ارائه خدمات به کارکنان بانک، این بانک در نظر دارد هنگام انعقاد قراردادهای تسهیلاتی با کارکنان، به جای امضای فیزیکی از امضای اتوماسیونی/دیجیتال آنان ذیل قراردادهای مذکور استفاده کند؛ آیا این امضا در مراجع قضایی یا ادارات اجرای ثبت قابل پذیرش است؟ این موضوع به ویژه در زمان عدم پرداخت اقساط تسهیلات و یا قطع رابطه استخدامی کارکنان با بانک واجد اهمیت بسیار است.

پاسخ:

با عنایت به ماده 31 الحاقی به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب 1390 با اصلاحات و الحاقات بعدی (موضوع ماده 2 قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب 1400) و تکلیف بانک ها و موسسات اعتباری به ایجاد سامانه الکترونیکی قراردادهای اعطای تسهیلات و تست الکترونیکی این قراردادها و قراردادهای وابسته؛ از جمله ضمانت، ارزیابی وقایع و…و به طور کلی هر گونه توافق مرتبط با تسهیلات و همچنین با توجه به دستورالعمل نحوه ثبت الکترونیکی قراردادهای تسهیلات بانکی مصوب 1401/6/19 شورای پول و اعتبار که در اجرای ماده صدرالذکر به تصویب رسیده است و با لحاظ ضمانت اجرای مذکور در ماده 8 این دستورالعمل بابت تخطی از مفاد این دستورالعمل، انعقاد قرارداد اعطای تسهیلات به نحو الکترونیکی و اخذ امضای دیجیتال تسهیلات گیرندگان و ضامنین با رعایت مقررات یاد شده و همچنین الزامات قانون تجارت الکترونیکی مصوب 1382 تکلیف قانونی و واجد اعتبار است؛ هر چند آن گونه که در فرض سوال آمده است، تسهیلات گیرنده از کارکنان بانک و یا موسسه مالی و اعتباری باشد و از امضای اتوماسیونی/دیجیتال وی، ذیل قرارداد الکترونیکی اعطای تسهیلات استفاده شده باشد.


دکتر فیض آبادی وکیل موسسه حقوقی دادگستر میرداماد

اشتراک گذاری

اگر این مطلب برای شما مفید بود، آن را به اشتراگ بگذارید

مطالب مرتبط

حقوق را بشناسید، از آسیب‌ها جلوگیری کنید

خیار از ریشه اختیار گرفته شده است و به معنای داشتن اختیار در عمل یا کاری است. خیار حقی است که افراد می‌توانند از

نحوه تنظیم و نوشتن متن قرارداد یکی از مهمترین مسایلی است که می‌تواند سرنوشت افراد، شرکت‌ها و کسب و کارها را رقم بزند. در

جستجو کنید

تماس با ما

مشاوره
سوال و پاسخ
مسیریابی دفتر

02122227212

02122227112

09121991266