سریعترین راه گرفتن مهریه

مهریه از حقوق مالی زنان است که به واسطه جاری شدن عقد نکاح بر ذمه مرد قرار می‌گیرد.  هر زمان زوجه مهریه عندالامطالبه را درخواست کند، زوج موظف به پرداخت آن است. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره سریع‌ترین راه گرفتن مهریه در اختیار شما قرار دهیم. برای کسب اطلاعات دقیق تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

نحوه گرفتن مهریه توسط خانم چگونه است؟

در صورتی که زن تمایل به دریافت مهریه داشته باشد و از مرد درخواست کند، مرد موظف است تمام مهریه را پرداخت کند و نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت پرداخت مهریه شانه خالی کند. البته زمان مورد نیاز برای دریافت مهریه به توان مالی مرد و تمایل او برای پرداخت حقوق مالی زن بستگی دارد.

مردانی که به هردلیل از پرداخت مهریه امتناع می‌کنند، فرایند مطالبه مهریه را برای زنان کمی مشکل می‌کنند، اما به این معنی نیست که زن نمی‌تواند مهریه را دریافت کند و باید از دریافت آن چشم‌پوشی کند.

در صورتی که مرد توان مالی پرداخت مهریه را داشته باشد و همچنین آگاهی کافی داشته باشد که مهریه حق زن است، از پرداخت آن امتناع نمی‌کند و مهریه را می‌پردازد. اما در مواردی که مرد از پرداخت مهریه خودداری کند، زن می‌تواند با پیگیری‌های قانونی و سریع‌ترین راه گرفتن مهریه به حقوق خود دست پیدا کند.

البته باید دقت داشته باشید باید شرایط زیر برقرار باشد.

  • مهریه ارزش مالی داشته باشد.
  • میزان مهریه باید مشخص و معین باشد.
  • مهریه باید مشروع و قابل تملک باشد.

به عبارت واضح‌تر وقتی زوج ملک و املاکی دارد یا کارمند دولتی است، زوجه با مراجعه به اداره ثبت و توقیف اموال یا کسر از حقوق می‌تواند مهریه را مطالبه کند.

در مواقعی که مرد اقدامی برای پرداخت مهریه انجام نمی‌دهد، زن می‌تواند با پشت سر گذاشتن مراحل زیر، مهریه را مطالبه کند.

نحوه گرفتن مهریه توسط خانم

مراجعه به دفتر ثبت ازدواج

اولین قدم، مراجعه به دفتر ازدواجی است که عقد در آن جاری شده است. زوجه باید در دست داشتن مدارک و اسناد مورد نیاز مانند شناسنامه، کارت ملی و سند رسمی ازدواج به دفتر ثبت ازدواج مراجعه کند و فرم مطالبه مهریه را تکمیل کند. سپس از طریق اجراییات، فرم مطالبه مهریه را ثبت کند تا از راهور، مخابرات، املاک و بانک،‌ اموال و دارایی‌ها، خودرو و، حساب و سپرده‌های بانکی زوج را استعلام بگیرد. 

یکی از سوالات متداول افرادی که می‌خواهند سریع‌ترین راه گرفتن مهریه را بدانند، درباره هزینه‌ به اجرا گذاشتن مهریه است. بهتر است بدانید هزینه مطالبه مهریه را زوجه باید پرداخت کند.

 درخواست توقیف اموال برای مهریه

زوجه پس از گرفتن استعلام چهارگانه اموال و دارایی‌های مرد باید به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کند. سریع‌ترین راه گرفتن مهریه این است که در این مرحله زوجه با اجرا گذاشتن دادخواست مطالبه مهریه، دارایی‌های با سند رسمی یا وجوه نقد و سپرده زوج را مطالبه کند. اما در مواردی که توان پرداخت مهریه به صورت یکجا و کامل را نداشته باشد، می‌تواند برای قسط‌بندی کردن مهریه، درخواست اعسار بدهد.

وصول مهریه از طریق ممنوع الخروج نمودن

اگر می‌خواهید با سریع‌ترین راه گرفتن مهریه آشنا شوید، بهتر است بدانید از طریق ممنوع الخروج نمودن زوج هم می‌توانید اقدام کنید. فرقی نمی‌کند زوج به دلیل موجه و ناتوانی مالی یا از روی لجبازی نخواهد مهریه را پرداخت کند، در هر حال زوجه این اختیار را دارد که او را ممنوع الخروج کند.

مطابق ماده 23 قانون محکومیت مالی، زوج بعد از صدور حکم محکومیت مالی و عدم پرداخت یک‌جا یا قسط‌های آن محکوم شناخته می‌شود و زوجه می‌تواند از دادگاه صادرکننده رای، درخواست کند که زوج را ممنوع الخروج نماید. به عبارت دیگر یک ابزار مناسب برای تحت فشار قرار دادن زوج بدهکار این است که زوجه مهریه را از طریق دادگاه مطالبه کند و با اجرای ثبت زوج را ممنوع الخروج کند.

بهتر است بدانید برای ممنوع الخروج کردن زوج، به محاکم متعددی می‌توانید مراجعه کنید. دادگستری، اجرائیه ثبت و مالیات اقدامات لازم برای ممنوع الخروج کردن را انجام می‌دهند و اطلاعات آن را به نیروی انتظامی ارسال می‌کنند.

دادگاه به زوج یک ماه فرصت می‌دهد که برای پرداخت مهریه یا ارائه درخواست اعسار به دادگاه اقدام نماید. در صورتی که زوج طی این مدت اقدامی انجام ندهد، دادگاه درخواست ممنوع الخروج کردن زوج را می‌پذیرد.

تنها در صورتی حکم ممنوع الخروجی زوج باطل می‌شود که زوج برای پرداخت تمام مهریه اقدام کند یا اینکه مدارک و اسناد کافی برای ناتوانی از پرداخت مهریه به دادگاه ارائه کند. همچنین در مواقعی که زوج بتواند اموال تامینی کافی و مورد تایید به دادگاه ارائه کند، دادگاه این اختیار را دارد که حکم رفع ممنوع الخروجی را صادر کند.

آشنایی با سریعترین راه گرفتن مهریه

بسیاری از خانم‌ها تمایل دارند از طریق سریع‌ترین راه گرفتن مهریه اقدام کنند و بدون اینکه درگیر فرایندهای قانونی پرپیچ و خم شوند، بتوانند مهریه را مطالبه کنند. مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت و اسناد کشور این مزیت را دارد که امکان دسترسی به اموال و دارایی‌های زوج فراهم می‌شود و دیگر امکان امتناع از پرداخت مهریه برای زوج فراهم نیست.

در واقع زوجه می‌تواند بدون نیاز به حکم دادگاه، از طریق مزایده اموال مرد، مهریه را دریافت کند.  البته لازم است بدانید وقتی خانمی برای گرفتن مهریه از طریق اداره ثبت و اسناد اقدام می‌کند، ممکن است مرد بعد از دریافت اخطاریه‌های اداره ثبت، اموال خود را به نام فرد دیگری کند. در صورتی که زوج برای فرار از پرداخت مالیات اموال خود را به نام فرد دیگری کند، زوجه اجازه اعتراض و شکایت دارد.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید، در صورتی که زوجه مهریه را ببخشد، دیگر امکان مطالبه مهریه را ندارد.

جمع بندی

مهریه یکی از حقوق مالی است که قبل از عقد با رضایت زوجین تعیین می‌شود و مرد از لحظه جاری شدن عقد موظف به پرداخت آن است. بنابراین زوجه هر زمان در دوران عقد یا بعد از ازدواج بخواهد می‌تواند برای مطالبه مهریه اقدام کند. در این مطلب سعی کردیم راهنمای کاملی درباره سریع‌ترین راه گرفتن مهریه در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما سودمند باشد و در صورت لزوم در کوتاه‌ترین زمان برای اجرا گذاشتن مهریه اقدام کنید.

دکتر فیض آبادی وکیل موسسه حقوقی دادگستر میرداماد

اشتراک گذاری

اگر این مطلب برای شما مفید بود، آن را به اشتراگ بگذارید

مطالب مرتبط

حقوق را بشناسید، از آسیب‌ها جلوگیری کنید

مهریه بعد از فوت شوهر نیز باید به زن پرداخت شود. در این‌ رابطه قوانین و تبصره‌های مختلفی وجود دارد که تعیین می‌کنند چگونه

ازدواج پیوندی مقدس و تعهدی مهم است که بر پایه اعتماد و صداقت بنا می‌شود. اما گاه ممکن است این اعتماد با فریب و

گاهی اختلاف و تعارض بین زوجین به‌ حدی زیاد می‌شود که دیگر امکان سازش و ادامه زندگی وجود ندارد و آن‌ها را مجبور به

حقوق خانواده به مجموعه قوانین و مقرراتی اطلاق می‌شود که ناظر به تنظیم روابط خانواده است. خانواده کوچکترین واحد اجتماعی است و نقش مهمی

جستجو کنید

تماس با ما

مشاوره
سوال و پاسخ
مسیریابی دفتر

02122227212

02122227112

09121991266