دریافت مهریه بعد از فوت شوهر به چه صورت است؟

مهریه بعد از فوت شوهر

مهریه بعد از فوت شوهر نیز باید به زن پرداخت شود. در این‌ رابطه قوانین و تبصره‌های مختلفی وجود دارد که تعیین می‌کنند چگونه بعد از فوت شوهر باید مهریه زن پرداخت شود. در جامعه ما معمولاً بعد از عقد مهریه پرداخت نمی‌شود و زنان در هنگام ایجاد مشکلات، طلاق یا فوت شوهر درخواست پرداخت مهریه خود را ثبت می‌کنند.

اگر می‌خواهید بدانید که مهریه چیست، پرداخت آن بعد از فوت شوهر بر عهده چه کسی است و نحوه دریافت مهریه زن باکره چگونه است پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را مطالعه کنید.

مهریه چیست؟

مهریه مالی است که به ‌واسطه عقد و نکاح دائم و حتی موقت به زن می‌دهند. مهریه حق زن است و می‌تواند پس از عقد آن را به طور کامل دریافت کند و یا کل یا مقداری از آن را ببخشد. مهریه معمولاً به دو صورت عندالمطالبه و عندالاستطاعه ثبت می‌شود. در مورد اول هر زمانی که زن درخواست مهریه کند مرد باید آن را پرداخت نماید.

در نوع دوم پرداخت مهریه منوط به داشتن توانایی مالی مرد است؛ در غیر این صورت الزامی به پرداخت آن نخواهد بود. در عقود موقت باید مهریه زن به‌ صورت دقیق مشخص شود؛ در غیر این صورت عقد باطل خواهد شد. تعیین دقیق میزان مهریه در عقود دائمی لازم نیست. در ادامه به بررسی مهریه بعد از فوت شوهر خواهیم پرداخت.

مهریه زن بعد از فوت شوهر بر عهده کیست؟

زن مالک مهریه است و حتی پس از مرگ شوهر نیز این مالکیت از بین نخواهد رفت. در صورت مرگ شوهر و در صورت درخواست زن، باید از ارثیه مرد مبلغ مهریه پرداخت شود. در واقع پرداخت مهریه بعد از فوت شوهر بر عهده وراث مرد خواهد بود. پرداخت مهریه زن نسبت به پرداخت طلب طلبکاران ارجحیت دارد. زن می‌تواند هم مهریه خود را از ارثیه بردارد و هم مانند سایر وراث طلب خود از ارثیه را مالک شود.

پس از فوت شوهر و در صورتی‌ که زن درخواست پرداخت مهریه کند باید بر اساس میزان مالی که از شوهر به‌جامانده مهریه پرداخت شود. این به آن معنی است که اگر ارثیه مرد به‌ اندازه مهریه نباشد، همان مقدار از ارث را به زن پرداخت می‌کنند و زن حق ادعای تمام مهریه را نخواهد داشت. البته اگر وراث بخواهند از مال خود مابقی مهریه بعد از فوت شوهر را پرداخت کنند، ممانعتی ایجاد نخواهد شد؛ اما از لحاظ قانونی الزامی برای پرداخت وجود نخواهد داشت.

مهریه زن بعد از فوت شوهر

مدارک لازم برای گرفتن مهریه بعد از فوت شوهر

طبیعی است برای گرفتن مهریه بعد از فوت شوهر، باید سند رسمی ازدواج و یا صیغه نامه همراه ما باشد. علاوه بر این، داشتن مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی هم الزامی خواهد بود. زن می‌تواند در ابتدا به دفترخانه ثبت ‌اسناد رسمی برود و درخواست پرداخت مهریه کند.

این موضوع از طریق دفترخانه و با ارسال نامه از طریق اداره پست به اطلاع ورثه خواهد رسید. درصورتی‌که ورثه اقدام به پرداخت نکنند، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه شکایت خود را به‌صورت رسمی ثبت کند. در صورتی‌ که در عقد موقت به اداره ثبت مراجعه نکنند، بعد از فوت شوهر امکان پیگیری از سوی اداره ثبت وجود ندارد. زن برای درخواست مهریه و رفع مشکلات باید به دادگاه مراجعه کند.

آیا گرفتن مهریه از پدر شوهر امکان پذیر است؟

گرفتن مهریه زن بعد از فوت شوهر از پدر شوهر، تنها بر اساس شرایط خاصی امکان پذیر است. در حالت عادی پدر شوهر هیچ‌گونه وظیفه‌ای برای پرداخت مهریه از طرف پسر خود را ندارد.

اگر در هنگام انجام عقد و نکاح، پدر شوهر در دفتر اسناد رسمی نسبت به پرداخت مهریه تعهد دهد، زن می‌تواند از پدر شوهر خود درخواست پرداخت داشته باشد. البته در برخی از موارد و طبق قوانین و توافقات محلی، پدر شوهر مهریه عروس خود را پرداخت خواهد کرد.

مهریه زن باکره بعد از فوت شوهر

در حالت عادی اگر در زمان حیات شوهر طلاق جاری شود و زن باکره باشد، مرد باید نصف مهریه زمان عقد را به زن پرداخت کند. اما این موضوع در رابطه با مهریه بعد از فوت شوهر تفاوت دارد. در صورت فوت شوهر و باکره بودن زن، زن می‌تواند درخواست پرداخت تمام مهریه خود از ورثه و اموال شوهر را ثبت کند.

اگر زن بعد از فوت شوهر خود ازدواج کند می‌تواند مهریه خود را دریافت کند؟

بله! درصورتی‌که زن بعد از فوت شوهر خود هم ازدواج کند می‌تواند مهریه خود را دریافت نماید. علاوه بر مهریه، بعد از فوت شوهر و ازدواج مجدد، می‌تواند طلب خود از ارثیه را نیز درخواست کند که این میزان باید مطابق قوانین و به مقدار معین به زن پرداخت شود.

نقش وکیل متخصص در دریافت مهریه بعد از مرگ شوهر چیست؟

یکی از مهم‌ترین سؤال‌های زنان بعد از فوت شوهر این است که چگونه مهریه خود را از مال و اموال شوهر طلب کنم؟ مسائل حقوقی دارای قوانین و تبصره‌های بسیار زیادی هستند. قوانین مختلفی دررابطه‌ با دریافت مهریه بعد از فوت شوهر وجود دارد که با شناخت آن‌ها، می‌توان به ‌راحتی مهریه خود را وصول کرد.

بسیاری از افراد عادی از این قوانین آگاهی ندارند؛ بنابراین با کمک وکیل متخصص و با استفاده از راه حال‌های قانونی می‌توان به حق خود رسید. وکلا نیز در حوزه‌های مختلفی تخصص دارند؛ بنابراین شما برای وصول مهریه خود باید وکیلی که در حوزه دریافت مهریه بعد از فوت شوهر تجربه و تخصص دارد را انتخاب کنید.

معمولاً بسیاری از وکلای فعال در این حوزه، هزینه‌های بسیار زیادی را برای تقبل پرونده درخواست می‌کنند؛ اما شما می‌توانید از طریق این مجموعه وکیل متخصص و کارآمد را با بهترین هزینه انتخاب کنید. بهترین وکیل برای طلب مهریه زن بعد از فوت شوهر باید در تمام زمینه‌های حقوقی مانند خانواده و ملکی تسلط داشته باشد تا بتواند حقوق زن را بگیرد.

مجموعه ما به شما تضمین می‌دهد که بهترین وکیل حقوقی را در اختیار شما قرار خواهد داد تا بتوانید در پرونده‌های خود به پیروزی برسید و تمامی حقوق خود را دریافت کنید. تمامی اطلاعات پرونده نزد وکیل ما به‌ صورت سری باقی خواهند ماند و ایشان تا زمان رسیدن به نتیجه، تمام تلاش خود را انجام خواهند داد. تمامی کارهای پرونده شما به‌ صورت شفاف پیش خواهد رفت و شما نیز در جریان روند پرونده خود قرار خواهید گرفت.

درصورتی‌که می‌خواهید به عدالت دست پیدا کنید و به حق خود در رابطه با مهریه بعد از فوت شوهر برسید، همین حالا با ما در تماس باشید تا قدم‌ های اول برای شما برداشته شوند.


دکتر فیض آبادی وکیل موسسه حقوقی دادگستر میرداماد

اشتراک گذاری

اگر این مطلب برای شما مفید بود، آن را به اشتراگ بگذارید

مطالب مرتبط

حقوق را بشناسید، از آسیب‌ها جلوگیری کنید

ازدواج پیوندی مقدس و تعهدی مهم است که بر پایه اعتماد و صداقت بنا می‌شود. اما گاه ممکن است این اعتماد با فریب و

گاهی اختلاف و تعارض بین زوجین به‌ حدی زیاد می‌شود که دیگر امکان سازش و ادامه زندگی وجود ندارد و آن‌ها را مجبور به

مهریه از حقوق مالی زنان است که به واسطه جاری شدن عقد نکاح بر ذمه مرد قرار می‌گیرد.  هر زمان زوجه مهریه عندالامطالبه را

حقوق خانواده به مجموعه قوانین و مقرراتی اطلاق می‌شود که ناظر به تنظیم روابط خانواده است. خانواده کوچکترین واحد اجتماعی است و نقش مهمی

جستجو کنید

تماس با ما

مشاوره
سوال و پاسخ
مسیریابی دفتر

02122227212

02122227112

09121991266