سامانه خود کاربری برای اشخاص حقوقی

سامانه عدل ایران به عنوان سامانه اصلی قوه قضاییه بوده که این سامانه خدمات متفاوتی را به کاربران در حوزه قضایی ارائه می‌دهد. سامانه خود‌کاربری اشخاص حقوقی را می‌توانیم به عنوان زیر‌ مجموعه‌ای از سامانه عدل ایران در نظر داشته باشیم که کاربران حقوقی از طریق آن می‌توانند اقدام به ثبت دادخواست بکنند.

البته قبل از ثبت دادخواست باید ثبت نام و احراز هویت در این سامانه انجام بشود. در این مقاله قصد داریم با نحوه ثبت نام، احراز هویت و همچنین ثبت دادخواست در سامانه خود‌کاربری اشخاص حقوقی آشنا بشویم پس تا ادامه ما را همراهی کنید.

آیا امکان استفاده از سامانه خود کاربری برای اشخاص حقوقی وجود دارد؟

امکان استفاده از سامانه خود کاربری برای اشخاص حقوقی نیز از طریق سایت https://www.adliran.ir/ فراهم گردید.

ابتدا با ورود به وب سایت https://www.adliran.ir/ و در قسمت سامانه اشخاص حقوقی( تصویر یک)، وارد سامانه خود کاربری جهت ثبت دادخواست ( تصویر دو) ، لوایح و اظهارنامه شوید.

سامانه عدل ایران

ورود به سایت سامانه خودکاربری اشخاص حقوقی چگونه است؟

ورود به سامانه خود‌کاربری اشخاص حقوقی توسط نماینده شخص حقوقی

قبل از ورود به سامانه خود‌کاربری اشخاص حقوقی و ثبت دادخواست در این سامانه، نماینده شخص حقوقی مستلزم است که در ابتدا در سامانه خود‌کاربری اشخاص حقوقی ثبت‌ نام بکند. طبق اعلام سامانه ثنا که به عنوان سایت رسمی ثبت نام قوه قضاییه فعالیت دارد، نحوه ثبت نام اشخاص حقوقی در سامانه خود‌کاربری، بر خلاف اشخاص حقیقی به صورت اینترنتی و غیر حضوری نیست.

اشخاص حقوقی برای ثبت نام در سامانه خود‌کاربری اشخاص حقوقی باید به صورت حضوری با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام بکنند.

نحوه ثبت نام در سامانه خودکاربری اشخاص حقوقی

نحوه احراز هویت در سامانه خودکاربری اشخاص حقوقی

همان طور که اشاره شده است، اشخاص حقوقی پس از اینکه به صورت حضوری در سامانه ثنا ثبت نام کردند، برای ورود و به نوعی ثبت درخواست در سامانه خود‌کاربری اشخاص حقوقی باید مراحل احراز هویت را هم سپری بکنند. اما چگونگی احراز هویت در سامانه خود‌کاربری اشخاص حقوقی به چه شکل است؟

باید اشاره بکنیم، احراز هویت در سامانه خود‌کاربری اشخاص حقوقی مانند ثبت نام آن به صورت غیر حضوری است. پس اشخاص حقوقی برای احراز هویت در جهت ثبت دادخواست در سامانه خود کاربری اشخاص حقوقی باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و مراحل احراز هویت خود را به اتمام برسانند.

نحوه ثبت دادخواست در سامانه خودکاربری اشخاص حقوقی

بعد از اینکه مراحل ثبت نام و احراز هویت نماینده شخص حقوقی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی  به صورت حضوری انجام شد، وی می‌تواند به طریقی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم وارد سامانه خود‌کاربری اشخاص حقوقی شده و مرحله ثبت دادخواست خود را به پایان برساند. در ادامه، به نحوه ثبت دادخواست در سامانه خود‌کاربری اشاره خواهیم کرد:

✔️ در ابتدا وارد سامانه خود‌کاربری اشخاص حقوقی شوید (در ابتدا مقاله به نحوه آن اشاره شده است). از منوی سمت راست بر روی گزینه ارائه و پیگیری دادخواست کلیک کنید.

✔️ حال دو گزینه در بالا در صفحه باز شده وجود دارد که یکی ارائه دادخواست و دیگری پیگیری دادخواست است که باید بر روی گزینه ارائه دادخواست کلیک کرده تا این بخش فعال شود.

✔️در این مرحله صفحه‌ای باز می‌شود که به شرایط و مقررات استفاده از خدمات الکترونیکی و قضایی از طریق سامانه خود‌کاربری اشخاص حقوقی اشاره می‌کند پس از مطالعه آن بر روی تیکِ ” شرایط بالا را مطالعه کرده و با آن‌ها موافقت می‌کنم” کلیک کرده و بر روی دکمه سبز رنگ تایید کلیک کنید.

✔️ در این مرحله از ثبت نام دادخواست در سامانه خود‌کاربری اشخاص حقوقی، باید کد واحد قضایی را وارد کرده و بر روی دکمه تقدیم دادخواست بدوی کلیک بکنید. کد واحد قضایی در واقع کد مرجعی است که دادخواست شما قرار است به آن مرجع ارسال بشود‌.

نحوه ثبت دادخواست در سامانه خودکاربری اشخاص حقوقی

✔️ اکنون صفحه‌ای باز می‌شود که در آن ۷ مرحله از ثبت دادخواست در سامانه خود‌کاربری اشخاص حقوقی را مشاهده خواهید کرد. در مرحله اول از مراحل هفت‌گانه باید بر روی گزینه ثبت و اصلاح دادخواست کلیک بکنید.

✔️ در این مرحله، باید شخص یا همان کاربر باید مشخص کند که به عنوان نماینده شخص حقوقی است یا درخواست ثبت دادخواست منفرد دارد.

✔️ در صفحه باز شده، اطلاعات کاملی از دادخواست باید ارائه بشود، موضوع پرونده، شرح خواسته و نوع خواسته از جمله مواردی است که باید در این مرحله تکمیل شود.

✔️ اکنون باید مشخصات خواهان در سامانه خود‌کاربری اشخاص حقوقی به طور کامل درج بشود.

✔️ در این گام از گام‌های ثبت دادخواست در سامانه خودکاربری اشخاص حقوقی،باید اطلاعات خوانده در فیلد‌های مورد نظر و تعیین شده، وارد بشوند.

اگر ثبت دادخواست در سامانه خودکاربری اشخاص حقوقی، از طریق وکیل شخص انجام می‌شود. اکنون، باید اطلاعات شخصی وکیل، وارد سامانه شده و مشخصات نماینده قانونی هم به طور کامل درج شود.

✔️ در این مرحله از ثبت دادخواست در سامانه خودکاربری اشخاص حقوقی، داد‌خواست‌کننده باید شرح دادخواست را در فیلد‌های مورد نظر، وارد کرده و توضیحات تکمیلی مربوط به خواسته خود را به طور کامل ذکر نماید.

✔️ در مرحله آخر، دلایل مورد استناد برای دادخواست باید توسط نماینده شخص حقوقی تعیین بشود.

✔️ پس از اتمام مراحل فوق، در بالا سمت چپ صفحه یک کد رهگیری برای دادخواست شما قابل مشاهده خواهد بود.

✔️ به عنوان نهایی‌ترین بخش ثبت دادخواست از طریق سامانه خود‌کاربری اشخاص حقوقی، بر روی دکمه بازگشت به فهرست کلیک کرده و مراحل بارگذاری مدارک، پرداخت هزینه و درج امضاء الکترونیک را انجام دهید. در نهایت بر روی گزینه ارسال دادخواست به دفتر خدمات مراجع قضایی کلیک کرده و ثبت دادخواست خود را به پایان برسانید.

جمع‌بندی

اشخاص حقوقی بعد از ثبت نام و احراز هویت به روش حضوری از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی، قادر خواهند بود با ورود به سایت سامانه خودکاربری اشخاص حقوقی، با کلیک روی گزینه ارائه و پیگیری دادخواست، نسبت به ثبت دادخواست خود اقدام بکنند.

نکته:

در حال حاضر اجرای سامانه خودکاربری برای اشخاص حقوقی دولتی و عمومی غیر دولتی آغاز شده و برای اشخاص حقوقی خصوصی به زودی راه اندازی می شود.

دکتر فیض آبادی وکیل موسسه حقوقی دادگستر میرداماد

اشتراک گذاری

اگر این مطلب برای شما مفید بود، آن را به اشتراگ بگذارید

مطالب مرتبط

حقوق را بشناسید، از آسیب‌ها جلوگیری کنید

امروزه با پیچیده شدن روابط و وضع قوانین گوناگون، دسترسی به مشاوره حقوقی به امری ضروری برای افراد تبدیل شده است. خوشبختانه موازی با

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=””

جستجو کنید

تماس با ما

مشاوره
سوال و پاسخ
مسیریابی دفتر

02122227212

02122227112

09121991266