مراحل طلاق توافقی با وکیل به چه صورت است؟

مراحل طلاق توافقی با وکیل

گاهی تعارضات و اختلاف در زندگی زناشویی به حدی می‌رسد که زوجین دیگر قادر به ادامه زندگی نیستند و تصمیم می‌گیرند از هم جدا شوند. با توجه به اینکه فرایند طلاق زمانبر است و برخی از زوجین فرصت و حوصله کافی برای گذراندن این مراحل را ندارند، برای طلاق توافقی اقدام می‌کنند.

در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره مراحل طلاق توافقی با وکیل در اختیار شما قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

طلاق توافقی چیست؟

پرونده طلاق یکی از سخت‌ترین و طولانی‌ترین فرایندهای قانونی است. بنابراین برخی از زوجینی که به دلیل اختلاف و ناسازگاری قادر به ادامه زندگی مشترک با هم نیستند تصمیم می‌گیرند، بر سر مسائل حقوقی ازدواج با هم توافق کنند و بدون گذراندن مراحل پر پیچ و خم طلاق  از هم جدا شوند.

مدارک لازم برای طلاق توافقی چیست؟

یکی از سوالات متداول زوج‌هایی که می‌خواهند برای طلاق توافقی با وکیل اقدام کنند، این است که چه مدارک و اسنادی را باید آماده کنند. موارد زیر مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی است.

  • اصل شناسنامه زوجین
  • اصل عقدنامه ازدواج
  • فتوکپی کارت ملی زوجین
  • صورت‌جلسه توافقات زوجین
  • آزمایش عدم بارداری
  • گواهی شرکت در جلسه مشاوره خانواده
مدارک لازم برای طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی با وکیل طلاق

برای طلاق توافقی باید با مراحل آن آشنایی داشته باشید و بدانید باید چه اقدامی را چه زمانی انجام دهید تا زودتر به نتیجه برسید. قطعا افراد عادی اطلاعات کافی در زمینه مراحل مختلف طلاق توافقی را ندارند یا اطلاعات آن‌ها ناقص است، اما طلاق توافقی با وکیل این مزیت را دارد که می‌توانید به تجربه وکیل اعتماد کنید و تمام کارها را به او بسپارید.

مراحل طلاق توافقی با کمک یک وکیل باتجربه به شرح زیر است.

مرحله اول: ارائه درخواست طلاق توافقی

اولین قدم برای طلاق توافقی با وکیل، تکمیل طرح دعوی و دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است. طرح دعوی باید در دادگاه محل سکونت زوجه تکمیل شود و در مواردی که شهرستان محل سکونت دادگاه نداشته باشد، دادخواست باید به دادگاه عمومی ارائه شود.

مرحله دوم: شرکت در جلسات مشاوره

 زوجین برای طلاق توافقی باید در جلسات مشاوره شرکت کنند. این جلسات اجباری است و با این هدف برگزار می‌شود که زوجین به سازش برسند. در طلاق توافقی با وکیل که زوجین برای جدایی مصمم هستند و می‌دانند با شرکت در جلسات مشاوره نظر آن‌ها تغییر نمی‌کند، می‌توانند در جلسات شرکت نکنند تا فرایند طلاق زودتر انجام شود.

مرحله سوم: تنظیم توافق‌نامه طلاق

مهم‌ترین مرحله طلاق توافقی با وکیل، تنظیم توافق‌نامه طلاق است. این توافق‌نامه سندی است که در آن توافقات زوجین درباره مهریه، نفقه، اجرت‌المثل، حق حضانت فرزندان و استرداد مهریه ثبت شده است. در صورتی که زوجین بخواهند بدون کمک وکیل و اطلاعات تخصصی و کافی این سند را تنظیم کنند، ممکن است در تنظیم برخی موارد سهل‌انگاری کنند و متضرر شوند.

مرحله چهارم: ارائه گواهی پزشکی قانونی

یکی دیگر از مراحل طلاق توافقی با وکیل اطمینان از باردار نبودن زوجه است. در این مرحله لازم است زوجه گواهی عدم بارداری را به دادگاه و دفتر طلاق ارائه کند. البته در مواردی که زوجه یائسه باشد، نیاز به دریافت این حکم وجود ندارد. همچنین در مواردی که زوجه باکره باشد، باید از پزشکی قانونی گواهی بکارت دریافت کند تا بعدا بتواند نام همسر خود را از شناسنامه حذف کند.

مرحله پنجم: ارجاع به دادگاه

آخرین مرحله طلاق توافقی با کمک وکیل ارجاع زوجین به دادگاه است. در دادگاه قاضی پرونده طلاق و شرایط و توافقات زوجین را بررسی می‌کند و حکمی در اختیار زوجین قرار می‌دهد تا با استفاده از آن بتوانند به دفاتر طلاق مراجعه کنند. زوجین برای ارائه مدارک به دفاتر طلاق سه ماه فرصت دارند.

داشتن وکیل طلاق توافقی چه مزایایی دارد؟

در رابطه با مزایای طلاق توافقی باید چندیدن مورد را نام برد:

کوتا‌ه کردن زمان طلاق

یکی از مواردی که باعث می‌شود زوجین برای طلاق توافقی اقدام کنند، این است که نمی‌خواهند مدت زمانی طولانی برای پیگیری پرونده طلاق، وقت صرف کنند. توافق بر سر مسائل مالی یا حضانت فرزندان به طور قابل ملاحظه‌ای فرایند طلاق را کوتاه‌تر می‌کند.  طلاق توافقی ظرف مدت زمان حداکثر 4 ماه به سرانجام می‌رسد، اما در صورتی که طلاق توافقی با کمک وکیل باتجربه و ماهر انجام شود، این فرایند ممکن است تا 10 روز هم کاهش پیدا کند.

سپردن بخشی از امور به وکیل طلاق توافقی

یکی از مواردی که در طلاق توافقی برخی از زوجین با آن روبرو هستند، این است که به دلیل اختلافاتی که با هم دارند، نمی‌توانند بر سر مسائل مختلف با هم  توافق کنند. اما وکیل با میانجگری درباره شرایط و توافقات قبل از طلاق با هر کدام از زوجین صحبت می‌کند. 

همچنین با کمک گرفتن از وکیل طلاق، زوجین می‌توانند برخی از اقدامات لازم برای طلاق را به وکیل بسپارند. به طور مثال وکیل می‌تواند اقدامات ارائه دادخواست یا مراجعه به دادگاه را انجام دهد تا برخی از مراحل طلاق توافقی بدون حضور زوجین انجام شود.

مهریه در طلاق توافقی

یکی از مسائل مهمی که در طلاق توافقی با وکیل باید بررسی شود، مهریه است. نحوه دریافت مهریه در طلاق توافقی بستگی به انتظارات زوج و شرایط توافق دارد. به طور مثال ممکن است زوج انتظار داشته باشد، زوجه در ازای طلاق تمام مهریه یا بخشی از آن را بذل کند. به خصوص در حال‌حاضر که قیمت سکه روز به روز در حال افزایش است و اغلب افراد توانایی مالی پرداخت مهریه را ندارند. در موارد دیگری ممکن است زوجین توافق کنند تا مهریه به طور کامل به زوجه تعلق بگیرد تا بتواند حضانت فرزند را به عهده بگیرد.

با توجه به اینکه مهریه از مهم‌ترین مسائل در طلاق است، لازم است یک وکیل باتجربه امور طلاق را به عهده بگیرد تا بتواند در ایجاد مصالحه موفق باشد و حقوق زوجه را مطالبه کند.

جمع بندی

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که در آن زوجین به دلیل ناسازگاری و اختلاف زیاد به این نتیجه رسیده‌اند که قادر به ادامه زندگی مشترک نیستند. به همین دلیل برای طلاق و شرایط حقوقی آن با هم توافق می‌کنند. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کامل و دقیقی درباره طلاق توافقی با وکیل در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما سودمند باشد.

دکتر فیض آبادی وکیل موسسه حقوقی دادگستر میرداماد

اشتراک گذاری

اگر این مطلب برای شما مفید بود، آن را به اشتراگ بگذارید

مطالب مرتبط

حقوق را بشناسید، از آسیب‌ها جلوگیری کنید

جرم پولشویی عبارت است از فرآیند پنهان کردن یا کتمان کردن ماهیت، منشأ، منبع، محل، نقل و انتقال، جابه‌جایی یا مالکیت عوایدی که به

در گذشته، مسائل مربوط به گمرک و تجارت بین‌المللی تجار را با دردسرها و پیچیدگی‌های قضایی بسیاری روبه‌رو می‌کرد؛ اما امروزه تجار فعال در

امور گمرکی شامل مجموعه قوانین و مقرراتی است که بر ورود و خروج کالاها از قلمرو گمرکی یک کشور حاکم است. این قوانین و

در دوران حاضر، در دنیای دیجیتال، دامنه روابط آنلاین به سرعت گسترش می‌یابد. با این حال، به تناوب اتصالات مشروع بسیاری وجود دارد و

جستجو کنید

تماس با ما

مشاوره
سوال و پاسخ
مسیریابی دفتر

02122227212

02122227112

09121991266