حکم قضایی رابطه تلفنی مرد متاهل با زن شوهردار

حکم رابطه تلفنی مرد متاهل با زن شوهردار

گسترش روابط اجتماعی و شبکه‌های مجازی، ارتباط‌های غیرمستقیم را نیز گسترش داده است. بر همین اساس، ارتباط بین زن و مرد غریبه و غیر محرم به‌ صورت غیرحضوری و مجازی بیشتر دیده می‌شود. اما سوالی که به ‌دنبال این حقیقت می‌آید این است که آیا ارتباط تلفنی مرد و زن غریبه و نامحرم جرم است و رابطه نامشروع محسوب می‌شود؟

اگر بله، شرایط جرم‌انگاری رابطه نامشروع تلفنی چیست؟ در ادامه قصد داریم ضمن پاسخ به این سوال‌ها درباره حکم رابطه تلفنی مرد متاهل با زن شوهردار اطلاعاتی را دراختیار شما قرار دهیم.

حکم قضایی رابطه نامشروع زن و مرد نامحرم

بر اساس ماده ۶۳۲ قانون مجازات اسلامی، «هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل (به معنای بوسیدن) یا مضاجعه (هم بستر شدن) گردند، به شلاق تا ۹۹ ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد، فقط اکراه کننده تعزیر می‌شود.»

لازم به ذکر است که مجازات رابطه نامشروع تلفنی، یک مجازات تعزیری است. مجازات‌های تعزیری، مجازات‌هایی هستند که میزان و نوع آنها توسط قانون تعیین نمی‌شود و به تشخیص قاضی تعیین می‌شود.

همچنین تبدیل مجازات رابطه نامشروع تلفنی به جزای نقدی، در صورتی که مرتکب دارای شرایط مشخص شده باشد، امکان پذیر است. در این صورت، قاضی میزان جزای نقدی را بر اساس میزان درآمد مرتکب تعیین می‌کند. ضمن اینکه مجازات مطابق قانون حداکثر ده ضربه شلاق، قابل تخفیف است.

حکم قضایی رابطه نامشروع زن و مرد نامحرم

چهارچوب‌های شرعی که رابطه نامشروع را مشخص می‌کنند

در این بین، رابطه نامشروع خارج از چهارچوب مقررات شرعی، به رابطه‌ای گفته می‌شود که بین زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، رخ دهد. این رابطه، می‌تواند از نظر شرعی و عرفی، ناپسند و غیر اخلاقی تلقی شود. بنابراین، رابطه نامشروع خارج از چهارچوب مقررات شرعی، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • رابطه جنسی بین زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد
  • بوسیدن و بغل کردن بین زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد
  • ارسال پیام‌های عاشقانه بین زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد
  • برقراری تماس‌های تلفنی طولانی بین زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد
  • ملاقات‌های مکرر بین زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد

با این وجود، متاسفانه ماده قانون ذکر شده، مصادیق رابطه نامشروع را به‌طور دقیق و جزئی مشخص نکرده و صرفا به یک بیان کلی از جرم رابطه نامشروع اکتفا نموده است. در این شرایط تعیین مصادیق رابطه نامشروع به نظر شخصی قضات پرونده کیفری واگذار می‌شود.

در صورتی که رابطه نامشروع خارج از چهارچوب مقررات شرعی، منجر به ضرر و زیان دیگری شود، ممکن است مجازات دیگری برای مرتکبان اعمال شود. به عنوان مثال، اگر رابطه نامشروع منجر به طلاق شود، دادگاه می‌تواند حکم به پرداخت دیه یا خسارت به همسر یا خانواده او صادر کند.

آیا رابطه تلفنی مرد و زن نامحرم جرم است؟

از آنجا که در ماده مربوطه، حکم مربوط به رابطه تلفنی مرد متاهل با زن شوهردار به‌طور مجزا مشخص نشده است، در این رابطه اختلاف نظرهایی وجود دارد. اما در مجموع، رویه دادگاه های کیفری و نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه روابط تلفنی و پیامکی خارج از محدوده مقررات شرعی میان زن و مرد متاهل را از مصادیق رابطه نامشروع دون زنا می‌داند.

بنابراین، اگر مرد متاهلی با زن شوهرداری به صورت تلفنی در ارتباط باشد و این ارتباط دارای ماهیت جنسی یا غیر جنسی باشد، مرتکب جرم رابطه نامشروع شده و می‌تواند به مجازات مربوط به این جرم محکوم شود.

ادله لازم جهت اثبات رابطه نامشروع تلفنی

البته، برای اثبات رابطه نامشروع، نیاز به وجود ادله کافی است. مهم‌ترین دلیل اثبات کننده جرم رابطه نامشروع تلفنی، اقرار طرفین است. اگر طرفین رابطه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، به برقراری رابطه نامشروع تلفنی اعتراف کنند، این اعتراف، به عنوان یک دلیل محکم در دادگاه پذیرفته می‌شود. برخی از دیگر ادله اثبات رابطه نامشروع عبارتند از:

  • شهادت شهود که باید از افراد مورد اعتماد باشد.
  • گزارش پلیس که باید مستند و مستدل باشد.
  • مکالمات تلفنی یا پیام‌های رد و بدل شده بین طرفین که باید واضح و روشن باشد.
  • تصاویر یا فیلم‌های موجود از طرفین که باید به صورت قانونی ضبط شده باشد.

پرینت تماس‌های تلفنی از دیگر ادله و مدارک معتبر برای اثبات جرم ارتباط نامشروع تلفنی است. در صورتی که هیچ یک از این دلایل وجود نداشته باشد، اثبات جرم رابطه نامشروع تلفنی دشوار خواهد بود.

روند رسیدگی به شکایات مربوط به رابطه نامشروع تلفنی مرد متاهل با زن شوهردار

در صورتی که رابطه نامشروع تلفنی مرد متاهل با زن شوهردار توسط همسر یکی از طرفین یا هر شخص دیگری گزارش شود، پرونده در دادسرا تشکیل و به جریان می‌افتد. دادستان پس از بررسی ادله موجود، اگر دلایل کافی برای اثبات رابطه نامشروع را احراز کند، متهم را به دادگاه کیفری ارجاع می‌دهد. دادگاه پس از بررسی پرونده و استماع دفاعیات متهم، حکم مقتضی را صادر می‌کند.

لازم به ذکر است که مجازات رابطه نامشروع، علاوه بر جنبه کیفری، ممکن است جنبه مدنی نیز داشته باشد. به عنوان مثال، اگر زن شوهردار به دلیل رابطه نامشروع با مرد متاهل، از همسر خود طلاق بگیرد، همچنان می‌تواند از او، مهریه و نفقه دریافت کند.

در اینجا به برخی از نکات مهم در خصوص رابطه تلفنی مرد متاهل با زن شوهردار اشاره می‌کنیم:

  • رابطه تلفنی مرد متاهل با زن شوهردار، حتی اگر دارای ماهیت جنسی نباشد، نیز می‌تواند جرم محسوب شود.
  • برای اثبات رابطه نامشروع، نیاز به وجود ادله کافی است.
  • مجازات رابطه نامشروع، علاوه بر جنبه کیفری، ممکن است جنبه مدنی نیز داشته باشد.

بنابراین، توصیه می‌شود که افراد از برقراری هرگونه ارتباط تلفنی یا غیر تلفنی با افرادی که محرم نیستند، خودداری کنند.

چه کسی می‌تواند برای رابطه نامشروع تلفنی مرد متاهل با زن شوهردار ثبت شکایت کند؟

بر اساس ماده ۶۳۲ قانون مجازات اسلامی، رابطه نامشروع جرم عمومی محسوب می‌شود و هر کس می‌تواند از مرتکب این جرم شکایت کند. بنابراین، علاوه بر شوهر، اقوام شوهر نیز قادر به شکایت از مردی که با زن شوهر آنها وارد رابطه نامشروع شده، هستند.

البته، شکایت اقوام شوهر، جنبه خصوصی دارد و نمی‌تواند منجر به مجازات کیفری شود. در این صورت، دادگاه تنها به ضرر و زیان وارد شده به شوهر یا اقوام او رسیدگی می‌کند و می‌تواند حکم به پرداخت دیه یا خسارت کند.

در صورتی که رابطه نامشروع زن شوهردار با مرد دیگری، منجر به طلاق شود، زن نیز می‌تواند از مردی که با او رابطه نامشروع داشته، شکایت کند. در این صورت، زن می‌تواند از مرد، مهریه و نفقه دریافت کند.

بنابراین، در مجموع می‌توان گفت که هر کس می‌تواند از مردی که با زن شوهردار وارد رابطه نامشروع شده، شکایت کند. این شکایت می‌تواند جنبه کیفری یا خصوصی داشته باشد.

مطلب مرتبط: جرم مزاحمت تلفنی و پیامکی

آیا متاهل یا مجرد بودن مرد در حکم و مجازات تغییری ایجاد می‌کند؟

در آخر باید اضافه کرد که مجرد یا متاهل بودن مردی که با زن شوهردار رابطه نامشروع برقرار کرده، تغییری در مجازات ایجاد نمی‌کند. بنابراین، توصیه می‌شود که افراد از برقراری هرگونه ارتباط تلفنی یا غیر تلفنی غیر متعارف که خارج از عرف جامعه یا حیطه ارتباطات کاری است، با افرادی که محرم نیستند، خودداری کنند.

که البته این موضوع نیازمند پیگیری سریع و حرفه ای توسط تیم حقوقی می باشد که ما حاضریم با کمترین هزینه و سریعترین زمان به نتیجه برسیم.


دکتر فیض آبادی وکیل موسسه حقوقی دادگستر میرداماد

اشتراک گذاری

اگر این مطلب برای شما مفید بود، آن را به اشتراگ بگذارید

مطالب مرتبط

حقوق را بشناسید، از آسیب‌ها جلوگیری کنید

هر زوج وظایف خاصی پس از ازدواج دارند. یقیناً اگر زن یا مرد در انجام این وظیفه کوتاهی کنند، باید در این زمینه جوابگو

مهریه بعد از فوت شوهر نیز باید به زن پرداخت شود. در این‌ رابطه قوانین و تبصره‌های مختلفی وجود دارد که تعیین می‌کنند چگونه

ازدواج پیوندی مقدس و تعهدی مهم است که بر پایه اعتماد و صداقت بنا می‌شود. اما گاه ممکن است این اعتماد با فریب و

گاهی اختلاف و تعارض بین زوجین به‌ حدی زیاد می‌شود که دیگر امکان سازش و ادامه زندگی وجود ندارد و آن‌ها را مجبور به

جستجو کنید

تماس با ما

مشاوره
سوال و پاسخ
مسیریابی دفتر

02122227212

02122227112

09121991266