مرجع صلاحیت رسیدگی به جرم واقع شده در خارج از کشور ایران علیه شخص ایرانی و یا حاکمیت ایران

وکیل پایه یک دادگستری

مرجع صلاحیت رسیدگی به جرم واقع شده در خارج از کشور ایران علیه شخص ایرانی و یا حاکمیت ایران، توسط وکیل خوب قابل پیگیری است.

وکیل خوب پایه یک دادگستری  و مشاور حقوقی، آقای فیض آبادی معتقد است؛ دو فرض قابل تصور می باشد: اول-در صورتی که شخص ایرانی در خارج از کشور، مرتکب جرمی شود  و دوم در فرضی که شخص غیرایرانی در خارج از کشور، مرتکب جرمی علیه شخص ایرانی و یا حاکمیت ایران شود.

علی ایحال با عنایت به اینکه اخیراً تعدادی از مشتریان بانک اقدام به جعل اسناد صادره توسط بانک نموده و از آن در خارج کشور استفاده نموده اند لذا فرض اول مبتلابه بانک می باشد که طی مطلب ذیل، مواد قانونی مرتبط با آن تشریح شده است. ماده 7 قانون مجازات اسلامي بیان می دارد، هر ايرانى كه در خارج ايران علیه شخص ایرانی و یا کشور ایران مرتكب جرمى‏ شود و در ايران يافت شود و یا به ایران اعاده گردد، طبق قوانين جزايى جمهورى اسلامى ايران مجازات می شود.

که در همین راستا و با فرض اینکه جرمی در خارج از ایران توسط یک ایرانی ارتکاب یافته، طبق نظر وکیل خوب پایه یک دادگستری، آقای فیض آبادی، مستند به بند پ ماده 116 قانون آئین دادرسی کیفری” جرم در حوزه قضائی دیگری واقع شود، اما متهم یا مظنون به ارتکاب جرم در حوزه قضائی محل ماموریت مرجع قضائی (بازپرس) مقیم باشد” ،

ماده 118 آن قانون که اذعان می دارد” هرگاه آثار و ادله وقوع جرمی در حوزه قضایی محل ماموریت بازپرس کشف شود، اما محل وقوع آن معلو م نباشد، بازپرس ضمن انجام تحقیقات، سعی در کشف محل وقوع جرم می کند و اگر محل وقوع جرم تا ختم تحقیقات مشخص نشود ، بازپرس در خصوص موضوع، اظهار عقیده می کند” و همچنین مستند به صلاحیت عام مندرج در ماده 316 قانون آیین دادرسی کیفری که بیان می دارد ” به اتهام اشخاصی که در خارج از قلمرو حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مرتکب جرم می شوند و مطابق قانون، دادگاه های ایران صلاحیت رسیدگی به آنها را دارند.

چنانچه از اتباع ایران باشند، حسب مورد در دادگاه محل دستگیری و چنانچه از اتباع بیگانه باشند حسب مورد، در دادگاه تهران رسیدگی می شود” فلذا طبق تجربیات و تخصص وکیل خوب پایه یک دادگستری ،آقای فیض آّبادی، محاکم کشور ایران و بالاخص شهرستان تهران صالح به رسیدگی به جرم جعل صورت گرفته فوق  صالح می باشند.

در پایان شایان ذکر است در خصوص فرض دوم، مواد 8 و 115 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 لازم الاجرا می باشد.با ارجاع پرونده های کیفری خود ،می توانید در سریعترین زمان ممکن، از تجربیات وکیل خوب پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی،آقای فیض آبادی و تیم مشاوره ایشان بهره ببرید.


دکتر فیض آبادی وکیل موسسه حقوقی دادگستر میرداماد

اشتراک گذاری

اگر این مطلب برای شما مفید بود، آن را به اشتراگ بگذارید

مطالب مرتبط

حقوق را بشناسید، از آسیب‌ها جلوگیری کنید

ارتکاب عمل مجرمانه مجازات در پی دارد به شرطی که فرد این اقدام را برای دفاع از مال، جان یا ناموس خود انجام داده

دولت سیاست‌گذاری‌ها و قوانینی دارد که از قاچاق کالاهای مختلف جلوگیری نماید تا درآمدهای گمرکی و مالیاتی را افزایش دهد و به رشد اقتصادی

کلاهبرداری اینترنتی به معنای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای فریب افراد و تحصیل مال از آنهاست. این جرم از جمله جرائم رایانه‌ای

توهین و فحاشی از موضوعاتی است که موجب از بین رفتن آبروی افراد و ایجاد زمینه برای درگیری و نزاع می‌شود. به همین دلیل

جستجو کنید

تماس با ما

مشاوره
سوال و پاسخ
مسیریابی دفتر

02122227212

02122227112

09121991266