تمکین و چگونگی پیگیری قانونی آن

تمکین یعنی اجابت خواسته در زندگی زناشویی، که در حقیقت زوجه در راستای عقد نکاح منعقده و توافقات صورت گرفته، اقدام به تمکین می نمایند. اکنون این تمکین شامل دو نوع هست، یکی تمکین عام که تمامی حالات و رفتار و اعمال انجام شده در زندگی مشترک را شامل می شود و دیگری تمکین خاص است، مراد از این نوع تمکین، برقراری رابطه زناشویی هست، یعنی زوج بر اساس قانون مکلف هستند که به وظایف زناشویی خودش جامه عمل بپوشونانند.

جالب است بدانید این نوع تمکیل در شرایطی میتوانست انجام نشود که زوج از پرداخت حقوق مالی زن مثل مهریه خودداری کند. در این حالت زوجه از اجابت خواسته زوج و تمکین خاص میتواند استنکاف کنه.

 دادخواست الزام به تمکین  زمانی ارائه می شه که زوجه حاضر به ادارمه زندگی مشترک نبوده و حالا زوج اقدام به ثبت دادخواست الزام به تمکین، به طرفیت همسر خودش کرده است که پس از ثبت دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، پرونده ابتدا به شعبه بدوی ارجاع می شع و اگر یکی از طرفین نسبت به رای صادره اعتراضی داشته باشند، باید با تنظیم دادخواست تجدیدنظر و لوایح لازم، از طریق دفاتر خدمات قضایی، دادخواست خودش را ثبت کند.

بعد از ارجاع موضوع به یکی از شعب دادگاه تجدیدنظر، در نهایت رای قطعی بابت تمکین و الزام زوجه به این موضوع صادر میشه که دعوا هم جنبه غیرمالی دارد و هزینه دادرسی ناچیزی اخذ میشه. الزام به تمکین را در هرزمان میشه ارائه و ثبت کرد، یعنی از زمان ثبت عقد نکاح رسمی به بعد، زوج میتواند این دادخواست را علیه زوجه خودش ثبت و پیگیری کند مگر اینکه همسرش مطالبه مهریه کنه و زوج توانایی پرداخت اون را نداشته باشه که در این حالت بایستی پس از پرداخت مهریه، زوج میتونه الزام زوجه را به تمکین مطالبه کنه.


دکتر فیض آبادی وکیل موسسه حقوقی دادگستر میرداماد

اشتراک گذاری

اگر این مطلب برای شما مفید بود، آن را به اشتراگ بگذارید

مطالب مرتبط

حقوق را بشناسید، از آسیب‌ها جلوگیری کنید

هر زوج وظایف خاصی پس از ازدواج دارند. یقیناً اگر زن یا مرد در انجام این وظیفه کوتاهی کنند، باید در این زمینه جوابگو

مهریه بعد از فوت شوهر نیز باید به زن پرداخت شود. در این‌ رابطه قوانین و تبصره‌های مختلفی وجود دارد که تعیین می‌کنند چگونه

ازدواج پیوندی مقدس و تعهدی مهم است که بر پایه اعتماد و صداقت بنا می‌شود. اما گاه ممکن است این اعتماد با فریب و

گاهی اختلاف و تعارض بین زوجین به‌ حدی زیاد می‌شود که دیگر امکان سازش و ادامه زندگی وجود ندارد و آن‌ها را مجبور به

جستجو کنید

تماس با ما

مشاوره
سوال و پاسخ
مسیریابی دفتر

02122227212

02122227112

09121991266